Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Voorne-Putten Werkt
Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2017 is de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne ingegaan. De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Participatiewet.
Nissewaard heeft met Brielle dienstverleningsovereenkomsten voor de Wsw en de Participatiewet. De dienstverlengingsovereenkomst voor de Participatiewet is opgezegd per 1 januari 2023. Dit in verband met de herindeling naar Voorne aan Zee.
Met Hellevoetsluis en Westvoorne is er enkel een dienstverleningsovereenkomst voor de Wsw. Met het ingaan van de GR Voorne-Putten Werkt is de tot 2017 geldende GR 'Werk, Inkomen en Zorg' en de bijbehorende dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeenten Brielle en Nissewaard opgeheven en is de GR 'De Welplaat' ontbonden.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren van de gemeente Nissewaard. Deze statutaire directeuren zijn beiden in dienst van de gemeente Nissewaard. Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van gemeente Nissewaard. Tot 1 juli 2022 werd deze vertegenwoordigd door voormalig wethouder I. Bal. Vanaf 1 juli 2022 vindt vertegenwoordiging plaats door wethouder W. Struijk.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
We streven naar een inclusieve arbeidsmarkt. In dit kader heeft de gemeente een belang bij Voorne-Putten Werkt BV. Men voert dienstverlening uit op het vlak van de Wet sociale werkvoorzieningen en de Participatiewet. Dit conform de dienstverleningsovereenkomst welke wij als gemeente met hen hebben afgesloten. De organisatie ondersteunt onder andere bij het ontwikkelen van passende garantiebanen. Hiermee draagt Voorne-Putten Werkt bij aan een inclusieve samenleving en het verminderen van het aantal inwoners in de bijstand.In de dienstverleningsovereenkomst is een jaarlijkse productprijs overeengekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd.
Risico's beleidsmatig
De gehanteerde productprijs bestaat uit de Rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- of nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Geen rekenmodel voorschrift
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 8.952.645. De bijdrage bestaat uit een bedrag ad € 8.446.006 Wsw-middelen uit de integratie uitkering participatiewet, een bedrag ad € 172.820 aanvullende bijdrage van de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne en de aanvullende bijdrage
ad € 333.819 van de gemeente Nissewaard.De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 9.384.351.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 978.790
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 638.819
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ -318.724
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
Diverse sectoren, zoals de uitzendbranche en de horeca, zijn hard getroffen door de coronacrisis. Deze maakten in 2022 weer een groei door. Dit betekende niet dat het aantal banen alweer op het niveau zijn van voor de coronacrisis. De zorgvraag en vergrijzing maakt eveneens dat het aantal vacatures in de zorg en welzijn toeneemt. Andere sectoren blijven echter achter. Dit onder andere als gevolg van automatisering, de toename van online winkelen en internationale ontwikkelingen. Denk aan de oorlog in de Oekraïne en ontstane grondstoftekorten.
Er is daarom extra aandacht geweest voor de grote van de orderportefeuille waarbij ingezet is op het realiseren van instroombeperking, ontwikkeling/doorstroom en uitstroombevordering. Ook is getracht het aanbod aan leerlijnen aan te passen op de (verwachte) ontwikkelingen. Denk aan een traject voor ondersteuners die in de kinderopvang kunnen gaan werken.
- Gemeenschappelijke regelingen Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Westvoorne, Brielle, Nissewaard en Hellevoetsluis, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT en Geo-informatie hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
In het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. In de besluitvorming telt de stem van Nissewaard voor vier, die van Hellevoetsluis voor twee, Brielle en Westvoorne elk voor één.Stemverhouding
50% (4 van 8 stemmen)Afgesproken prestaties
De prestaties worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst met een daaraan gekoppeld service level agreement. Hierin komt tot uitdrukking wat, wanneer en tegen welke kwaliteit Syntrophos levert en tegen welke prijs.
Syntrophos als opdrachtnemer en de deelnemende gemeenten als opdrachtgevers dragen samen zorg voor de realisatie van zes strategische doelstellingen:- het bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen;
- het bieden van continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
- het verder verhogen van de kwaliteit van de processen;
- het verder verhogen van de vakkundigheid, bekwaamheid en deskundigheid van medewerkers;
- het efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit;
- het realiseren van besparingen door schaalvoordelen.
Naast deze doelstellingen wordt op basis van afzonderlijke overeenkomsten de veiligheid geregeld in overeenstemming met landelijke regelgeving en uitgangspunten.
Risico's beleidsmatig
Syntrophos is een redelijk jonge organisatie en heeft de afgelopen jaren te maken gehad met zowel technisch als organisatorische problemen. Deze zijn in een meerjarenplan aangepakt. De aanpak is in de laatste fase aangekomen, hierover wordt het bestuur maandelijks geïnformeerd. Aspecten als steeds verder oplopende beveiligingseisen in combinatie met extra efficiency maatregelen vragen om extra aandacht en capaciteit tijdens het meerjarenverbeterproces. De vergelijking van de kosten per inwoner afgezet tegen het landelijk gemiddelde, geeft aan dat de opgenomen efficiency taakstelling een lastige opgave zal zijn.
Operationele risico’s in de zin van verstoringen van het netwerk met gevaar voor de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeenten zijn in het aflopen jaar zeer beperkt voorgekomen. In ieder geval binnen de daarvoor gestelde normen.Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
37,51 %
1,22 %
100 %
€ 210.796
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 9.070.194
€ 9.585.531
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 210.796
€ 210.796
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 7.500.113
€ 10.742.319
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2021
31-12-2021
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Syntrophos werkt aan een geactualiseerde eigen visie en hierop volgend een strategisch plan. Deze visie is afgeleid van en in lijn met de I-visies van de deelnemende gemeenten. Echter hebben zij hierin verschillende ontwikkeltempo. De visie is nog niet gereed, waardoor de impact ervan op deze begroting nog niet bekend is. Syntrophos verwacht dat dit in 2021 via het normale proces van begrotingswijzigingen en tussenrapportages op de begroting 2022 wordt aangepast.
Het is voor Syntrophos en deelnemers wél belangrijk om minder reactief maar pro-actief met haar ontwikkeling van de bedrijfsvoering bezig te kunnen zijn. Op die manier is Syntrophos het beste in staat toegevoegde waarde te leveren. Een gezamenlijke visie en doelstellingen gaan ons hierbij helpen.
In de visie-voorbereiding anticipeert Syntrophos wel op belangrijke actuele ontwikkelingen. Zo zijn de fusie van 3 van de deelnemers naar Voorne aan Zee, de ambities van Nissewaard en de organisatorische aanpassingen van Syntrophos hierop thema’s die zeker in 2022 (en mogelijk eerder) tot uitvoering komen. Daarnaast staat het door ontwikkelen van de techniek niet stil en moeten we hoofd bieden aan het steeds meer en toenemend dreigingsniveau op informatiebeveiliging en privacy.
- Gemeenschappelijke regelingen Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/Goeree Overflakkee heeft wethouder Wouter Struijk zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen van de in totaal 33 stemmen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Dit op basis van de recent vastgestelde nieuwe regiovisie, die bestaat uit 3 onderdelen:
1. Versterken van het lokale netwerk
2. Een regionaal netwerk dat aansluit
3. Samen lerenEr is een programmateam geformeerd dat de bouwstenen uit de regiovisie verder uitwerkt en in ieder geval tot de komst van de nieuwe contracten in 2023 de transformatie aanjaagt. Op basis van de landelijke hervormingsagenda is de regiovisie uitgewerkt in een regio-agenda, waarin de onze regionale visie en hervormingsagenda verbinden.
Doel van de GR JR is nog steeds het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder als dat nodig is. In 2022 zijn een aantal wijzigingen in de governance doorgevoerd die de uitvoeringsorganisatie slagvaardiger maken. Voornamelijk t.b.v. mandaat bij het Dagelijks bestuur, zodat we sneller kunnen inzetten op ontwikkelingen.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. De komende jaren groeit de GR JR toe naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van het voor Nissewaard beschikbare budget in 2021 wordt verrekend via een aangepaste methodiek voor de vlaktaks. Dit betekent dat de jaarlijkse afrekening van eventuele nabetalingen dan wel terug te ontvangen bedragen over 2 jaar in plaats van 3 jaar wordt uitgesmeerd. Deze methodiek genoemd de 'vlaktaks' wordt afgeschaft per 2023, waardoor we direct meer inzicht hebben en per jaar afrekenen op gebruik.
Risico's beleidsmatig
De regionale kadernota voor de meerjarenbegroting is in februari 2020 vastgesteld. Vanwege deze kadernota wordt er in de komende vier jaar een taakstelling opgenomen in de regionale begroting voor specialistische jeugdhulp. Het daadwerkelijk bereiken van de gewenste financiële effecten is complex, omdat er tot nu toe sprake is van budgetoverschrijding bij verschillende percelen. En omdat er verschillende externe factoren spelen, zoals de door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangekondigde wetswijziging en de hervormingsagenda. Vooruitlopend hierop is een regiovisie en een regio-agenda vastgesteld. Zo geven we richting aan de inkoopstrategie van de GR JR voor specialistische jeugdhulp.
Veilig Thuis werkt hard aan het inlopen van de werkvoorraad. De stijgende lijn is doorgezet en wordt in 2022 verder uitgebouwd. Op de eilanden van Voorne-Putten en Goeree Overflakkee leveren we als eerste in Rijnmond Intensieve Vrijwillige Hulp (IVH). Dit in samenwerking met de jeugdbescherming. In 2022 zijn helaas nog geen definitieve landelijke besluitvorming van de ministeries over de hervormingsagenda voor de jeugdhulp en de jeugdbescherming rond, op het moment dat deze bekend zijn zullen we binnen de GR JR bespreken welke gevolgen dit heeft voor Rijnmond en Nissewaard.
Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
Invoering van de nieuwe wettelijke definitie voor het woonplaatsbeginsel vond plaats in 2022 en geïmplementeerd.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
0,00
0,00
0,00
0
Op basis van een risico-inventarisatie die in samenwerking met de gemeenten is opgesteld was in de begroting 2022 geconcludeerd dat de omvang van het gewogen risico beheersbaar is en dat er geen apart weerstandsvermogen gevormd hoeft te worden. Wel werd er voor 2022 een risicobudget opgenomen ter hoogte van € 3,6 miljoen.
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022*
€ 24.201.000
* Betreft bijdrage o.b.v. de voorlopige jaarstukken GR JR 2022. Indien er een tekort ontstaat op het totaalbudget van de GR JR dienen de deelnemende gemeenten, naar rato, bij te storten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 68.373.000
€ 55.087.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
De bestuursrapportage van de GR JR wordt in alle kwartalen geleverd en inhoudelijk doorontwikkeld. Deze informatie wordt structureel gedeeld met de raad. Er is een informatiemanager aangesteld om de dataverzameling verder te verbeteren. De dataverzameling wordt verbeterd op basis van een strategisch informatieplan. Tevens is in 2022 gestuurd op verbetering van het de interne beheersing van de GRJR t.b.v. de jaarrekening op basis van de aanbevelingen van de accountant.
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt in principe steeds voor 4 jaar vastgesteld en gold voor de periode 2019-2022. Voor het jaar 2023 is er éénmalige een eenjarige begroting vastgesteld.
- Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, inspecties kinderopvang en collectieve advisering gezonde leefomgeving.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD RR voert het jaarplan voor 2023 uit conform de afspraken. Er worden 3 (tussen)rapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2023 bedraagt € 6,23 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket. Besloten is om vanaf 2023 structureel 50% per jaar extra inspecties gastouderopvang uit te voeren en de formatie hiervoor uit te breiden. Dit is verwerkt in de begroting voor 2023.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 477.568. De bijdrage voor het variabele deel is € 98.969.
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 537.863. De bijdrage voor het variabele deel is € 136.071.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
n.v.t.
n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
n.v.t.
n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. De begroting is voor 2023 opgehoogd met het indexpercentage van
+ 4,8% ten opzichte van het begrotingsjaar 2022.
- In 2022 zijn de voorbereidingen voor de nieuwe begrotingscyclus 2024-2027 gestart.
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft tot taak in onderlinge samenhang het behartigen van het gemeenschappelijk belang van de deelnemers voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het werkgebied.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er zijn per 1 januari 2018 vier deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard.
Stemverhouding
40%
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud, toezicht en handhaving van recreatiegebieden (in Nissewaard gaat het om De Uitwaayer en De Bernisse).
In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het gebied.
Risico's beleidsmatig
Vanaf 2023 zal de huidige financiële bijdrage van de gemeente Rotterdam komen te vervallen. En vanaf 2026 zal de huidige financiële bijdrage van de Provincie Zuid-Holland komen te vervallen. Onderzocht wordt hoe de (financiële) relatie met de gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland in de toekomst vorm moet krijgen. De precieze effecten hiervan zijn nog niet inzichtelijk.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-40%
45%
207%
uitstekend
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 689.227
€ 720.849
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 4.227.126
€ 4.058.146
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 6.270.223
€ 4.980.457
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
- € 51.559
Marktontwikkelingen
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 14 leden (inclusief provincie Zuid-Holland).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen
De 12 regio gemeenten (incl. Nissewaard) ieder 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen.Stemverhouding
1,8% (2/112)Afgesproken prestaties
Op basis van de gemaakte afspraken in het werkplan 2022 heeft de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieu toezicht en handhaving op de afgerond 1.500 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgd.
Daarnaast heeft de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio gemonitoord en een 24-uurs klachtenlijn bemand.Risico's beleidsmatig
De belangrijkste risico's benoemd in de jaarrekening van de DCMR zijn:
- Onzekerheid invoering Omgevingswet
- Tekort aan vakspecialisten voor aantal specifieke vakgebieden
- Aantasting van de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers ivm coronamaatregelen
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 2,4 %
37,4 %
6,3 %
1,97
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 1.112.903
€ 1.178.801
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 4.866.000
€ 4.403.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 14.137.000
€ 11.779.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
-/- € 1.172.000 (resultaat voor onttr/stort reserves)
-/- € 512.000 (resultaat voor onttr/stort reserves)
Marktontwikkelingen
Door diverse ontwikkelingen staat de begroting van de omgevingsdienst DCMR onder druk. In 2022 wordt de inwerkingtreding van de omgevingswet voorzien. De omgevingswet bevat een integrale herziening van de milieuwetgeving en een herverdeling van diverse taken over de lagen rijk, provincies en gemeenten. Meer bevoegdheden zullen decentraal op gemeenteniveau belegd worden. Deze werkzaamheden zullen in het bestaande werkprogramma moeten worden ingepast. Daarnaast zorgen de noodzakelijke vernieuwing van automatiseringssystemen en de gespannen arbeidsmarkt voor druk op de begroting.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VRR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
Stemverhouding
6,5 % (2/31)Afgesproken prestaties
- Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse.
- Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (De normtijd is afhankelijk van het object.)
- Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen.
80% van de meldingen is binnen 83 seconden verwerkt door brandweer.
70% van de meldingen is binnen 120 seconden verwerkt voor ambulance.Risico's beleidsmatig
Structurele risico’s:
- Duurzame piketorganisatie
- Vakbekwaamheid
- Vrijwaring van gemeenten voor aansprakelijkheid van niet verzekerbare risico's. Het gaat hier om juridische gevolgrisico's zoals claims
- Personele capaciteit brandweer
- Deeltijdregeling brandweervrijwilligers
- Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg
- Financiële gevolgen van schade die niet meer of beperkt verzekerbaar is
Incidentele risico’s:
- Wegvallen en niet toereikend zijn van LEC-gelden.
- Opzeggen contract Gazprom
- Vertraagd tempo en of onvoldoende aanpassing bijdragen van stakeholders van de VRR t.b.v. kostenontwikkeling
- Effecten en kosten als gevolg van grote crises
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
27 %
5,4 %
0,21 %
0,2
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 5.247.233 (excl FLO)
€ 5.723.373
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.085.000
€ 6.157.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 67.004.000
€ 68.920.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
-/- € 196.000
€ 976.000
Marktontwikkelingen
- Inmiddels is ingestemd met de gewijzigde financiering van de veiligheidsregio. Gemeenten leveren een bijdrage naar evenredigheid gebaseerd op de inkomsten uit het gemeentefonds, subcluster brandweer en rampenbestrijding. Dit is gevoelig voor wijzigingen in het gemeentefonds. Wanneer gemeenten in dit subcluster meer krijgen, dan stijgt de bijdrage. Terwijl de totale bijdrage uit het gemeentefonds wel kan dalen;
- Ook de veiligheidsregio heeft last van gestegen brandstofprijzen, inflatie en krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor lukt het de veiligheidsregio niet om de begroting sluitend te krijgen. Dit heeft gevolgen voor de ontwikkelagenda. Het Algemeen Bestuur heeft besloten een deel van de ontwikkelagenda te temporiseren. Hierdoor ontstaat er ruimte om de reguliere werkzaamheden binnen de kaders van de begroting uit te voeren. Voor 2023 betekent dit dat er eind van het jaar mogelijk nog een aanvullende bijdrage wordt gevraagd van de regiogemeenten om eventuele tegenvallers op te vangen.
- Gemeenschappelijke regelingen Streekarchief Voorne-Putten
Streekarchief Voorne-Putten
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchief Voorne-Putten” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling 2010.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren), toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De deelnemers aan deze gemeenschappelijke regeling zijn de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Het Waterschap Hollandse Delta is per 1 januari 2018 uit dit samenwerkingsverband getreden.In 2019 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een openbaar lichaam naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Dat betekent onder andere dat er in plaats van twee bestuurslagen (een algemeen en een dagelijks bestuur) er één bestuurslaag is.
Elke deelnemer aan de regeling is vertegenwoordigd in het bestuur. Het voorzitterschap berust per 2019 bij de burgemeester van Brielle.
Stemverhouding
Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne hebben één stem, Nissewaard heeft twee stemmen.Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
Jaarlijks wordt een jaarverslag uitgebracht.
Jaarlijks wordt een voortschrijdend werkplan vastgesteld over een periode van vijf jaar.
Tot slot stelt de streekarchivaris jaarlijks een verslag op van zijn werkzaamheden.Risico's beleidsmatig
Gelet op de kleinschaligheid van de organisatie: langdurige ziekte van één van de vaste medewerkers; het wegvallen van een groot deel van de vrijwilligers; uittreding van één van de deelnemers.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-85%
91%
97%
Uitstekend
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 369.768
€ 402.038
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 649.889
€ 638.640
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 61.399
€ 85.964
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
€ 21.789
Marktontwikkelingen
Het bestuur van de verbonden partij Streekarchief is nadrukkelijk bezig met het toekomstbestendig maken van het Streekarchief. Zo doet het Streekarchief onderzoek naar verbeterde huisvesting. Enerzijds ten behoeve van de archiefbewaarplaats, anderzijds om invulling te geven aan haar ambitie om extra publiciteit te creëren en historische informatie uit te dragen. Verder noopt de verdergaande digitalisering tot bestudering van de gevolgen daarvan. Ook daarmee is het Streekarchief bezig. Dat heeft geleid tot het besluit van het bestuur van het Streekarchief om een aanbesteding te doen voor aansluiting bij een e-depot, welke aansluiting is voorzien voor het jaar 2022. De daarmee gepaard gaande kosten worden daarom ook begroot in de begroting van 2022.
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Werken aan een betere bereikbaarheid en aan het vernieuwen van de economie. Dat is de missie van de 21 gemeenten die daarvoor hun kennis en krachten bundelen in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. En dat alles voor groei van de welvaart en het welzijn van de bijna 2,4 miljoen inwoners.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag krijgt er de komende jaren circa 400.000 inwoners bij. Dat vraagt om meer woningen (240.000 in de zuidelijke Randstad), meer werk en een betere bereikbaarheid. Naast de grote woningbouwopgave staan de 21 gemeenten in de metropoolregio voor de uitdaging om de economie te vernieuwen en te zorgen dat banen en woningen goed bereikbaar zijn.In 2022 is met elkaar hard gewerkt aan het vernieuwen van de Strategische agenda 2023 – 2026. In de geactualiseerde Strategische Agenda bepalen we de koers voor de komende vier jaar. Deze moet invulling geven aan de grote ambities en opgaven die er in onze metropoolregio zijn, namelijk groei, vernieuwing, kwaliteit en herstel van de regio.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit 28 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten,
kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
175,9%
2,1%
0,4%
Voldoende
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
€ 236.566
€ 243.479
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 32.507.907
€ 33.389.976
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 1.435.141.064
€ 1.550.055.080
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 0
€ 454.819
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH 2018 - 2022
In het najaar van 2017 heeft de MRDH input opgehaald voor het opstellen van de strategische agenda 2018 – 2022. De nieuwe strategische agenda is in 2018, in samenspraak met de deelnemende gemeenten, nader ingevuld aan de hand van vier transformatiethema’s: 1. Vernieuwing Verbindingen en Logistiek, 2. Vernieuwing Economie, 3. Vernieuwing Energie en 4. Vernieuwing Stad & Omgeving. Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordt naar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals de relatie onderwijs – arbeidsmarkt.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse BV opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de Rokade. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wenden. De appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Risico's beleidsmatig
Langdurige leegstand van de woningen en stagnatie van de verkopen zijn de grootste risico's.
Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de waarde van de appartementen.Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.640.000
€ 7.153.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-202x
€ 16.4477.000
€ 13.839.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 1.078.000
€ 1.513.000
Marktontwikkelingen
In januari 2022 heeft er een taxatie plaatsgevonden van de appartementen van de Elementen Spijkenisse B.V. De gemiddelde waarde van de appartementen is op basis van deze taxatie toegenomen t.o.v. de taxatie van 2021.
De appartementen die vrijkomen worden eerst te koop aangeboden.
In 2022 zijn er niet veel huuropzeggingen geweest van de appartementen. In 2022 zijn in totaal 4 appartementen verkocht. In de eerste helft van 2022 zijn deze 4 appartementen verkocht. In het tweede en derde kwartaal van 2022 zijn er helemaal geen huuropzeggingen geweest. In het vierde kwartaal zijn er 2 huuropzeggingen geweest. Begin 2023 zal er weer een taxatie plaatsvinden. De verwachting is gezien de huidige marktsituatie, dat de uitkomst van deze taxatie lager is dan de voorgaande.
Per 31 december 2022 bezit de Elementen Spijkenisse BV nog 52 appartementen. - Vennootschappen en coöperaties BNG Bank NV
BNG Bank NV
Openbaar belang
Bijdrage leveren aan maatschappelijke voorzieningen tegen zo laag mogelijke kosten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.Stemverhouding
0,04%Afgesproken prestaties
Geen specifieke afgesproken prestaties.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
Geen specifieke bijdrage
Geen specifieke bijdrage
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.062 mln
€ 4.615
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 143.995 mln
€ 107.459 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 236 mln
€ 300 mln
Marktontwikkelingen
De financiële markten zijn wisselvallig op het moment. Dit heeft weerslag op de rentestanden en de wetgeving waaraan financiële instellingen moeten voldoen.
- Vennootschappen en coöperaties Stedin
Stedin
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen door middel van hun netwerk van kabels en leidingen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Stedin. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit. In 2021 heeft de gemeente 2,14% van het nieuw uitggegeven cumulatief preferente aandelenkapitaal verworven. De totale uitgifte bedroeg € 200.000.000
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
De belangrijkste beleidsmatige risico's bevinden zich in de sfeer van de betaalbaarheid van het energietransport. Door een groeten gebruik van natuurlijke bronnen zijn er grotere pieken op momenten me veel zon en wind. Dit vraagt investeringen in het netwerk.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
N.v.t.
N.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 2.764 mln
€ 2.836 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5.418 mln
€ 5.684 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 21 mln
€ 44 mln
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Om de uitstoot van CO2 te verminderen wordt meer ingezet op elektrificatie van energievoorzieningen. Dit legt een grotere druk op het elektriciteitsnet. Sinds 2018 mogen woningen zonder gasaansluiting worden aangelegd. Deze aansluiting was hiervoor verplicht.
- Vennootschappen en coöperaties NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- Ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio.
- Het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven.
- te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling.
- Het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden.
Voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is enig aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid. De Raad van commissarissen heeft 3 leden.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
De operationele afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2025 af.
Risico's beleidsmatig
De kosten voor afvalverbranding zijn voor een groot deel afhankelijk van de verschuldigde verbrandingsbelasting. Als gevolg van het gesloten klimaatakkoord wordt de verbrandingsbelasting verhoogd. Dit werkt door in de kostprijs van Reinis. Het belang van afvalscheiding en recycling is hiermee nog groter geworden.
Daarnaast zijn de opbrengsten voor gescheiden afvalstromen (monostromen) een belangrijk onderdeel van het resultaat gebleken. De wisselende opbrengsten maken het resultaat op de langere termijn minder voorspelbaar.Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
79%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 5,2 mln
€ 5,6 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 1,5 mln
€ 1,5 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 552.267
€ 545.114
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt liggen op het gebied van verregaande afvalscheiding en het herwinnen van grondstoffen uit het opgehaalde afval.
- Vennootschappen en coöperaties Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Evides Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en de provincie en gemeenten in Zeeland. De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4 procent van de aandelen Gemeentelijk Bezit Evides (GBE), die op haar beurt 50 procent bezit in de N.V. Evides. De overige 50 procent van N.V. Evides is in handen van GBE Aqua B.V.Stemverhouding
2,2%Afgesproken prestaties
Geen specifieke prestaties afgesproken.
Risico's beleidsmatig
De activiteiten van Evides zijn kapitaal- en onderhoudsintensief. Er worden geen voorspellingen gedaan over het resultaat.
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
42,2%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022
Bijdrage 2023
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 564,3 mln
€ 589,2 mln
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 748,4 mln
€ 792,7 mln
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 47,9 mln
€ 46,1 mln
Marktontwikkelingen
Bronbescherming en duurzaam waarde creëren (circulaire watertoepassingen) zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
Op basis van de Wet Publieke Gezondheidszorg heeft de gemeente de verantwoordelijkheid voor uitvoering van de jeugdgezondheidszorg, in Nissewaard wordt dit uitgevoerd door Stichting CJG Rijnmond. Samen met 14 gemeenten in de regio Rijnmond is gekozen voor CJG Rijnmond van de uitvoering van deze wettelijke taak. Dit, in opdracht van het Raad voor het Publiek Belang (RvhPB).
Door deze wettelijk verplichte taken heeft het CJG Rijnmond een cruciale rol in vroeg signalering bij jeugdigen in Nissewaard. CJG Rijnmond ziet in haar basisdiensten kinderen van Nissewaard en signaleren op zowel medisch gebied, als op als sociale factoren en opvoedingsvraagstukken. Ze geven uitvoering aan de jeugdgezondheidszorg, voor opvoed- en gezinsondersteuning, van 0-19 jaar.
De omvang en inhoud van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2020-2023. Op 5 juli 2018 is een ontwikkelagenda vastgesteld tussen het CJG Rijnmond en de gemeenten om zo goed mogelijk aan te sluiten bij Thuis in de Wijk en de transformatieopdracht in het Sociaal Domein.
Naast de wettelijke basistaken voert CJG Rijnmond ook een aanvullend pakket aan interventies uit in Nissewaard die zich richten op pedagogische ondersteuning, zoals: stevig ouderschap, integrale vroeghulp, verzuim op scholen, video-home-trainingen etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar opnieuw vastgesteld, dit naar de behoeften van de inwoners van gemeente Nissewaard.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
In het RvhPB wordt gemeente Nissewaard vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. Het RvhPB bestaat uit totaal 14 leden.Stemverhouding
Ieder gemeente kan één stem uitbrengen bij het nemen van besluiten. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 93%.
- Vaccinatiegraad van 93,7%
- Deelname aan wijkanalyses en wijkaanpakken tussen jeugd én onderwijs in samenwerking met partners binnen Thuis in de Wijk.
- Signaalfunctie voor opschaling jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
- Verbetering inzet op VVE (voorschoolse en vroegschoolse educatie).
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn waardoor het noodzakelijk is om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- Er is onzekerheid over de omvang van de subsidie voor jeugdgezondheidszorg. Dit, als gevolg van de kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. De onzekerheid heeft vooral consequenties voor de interventies uit het aanvullend preventief pakket.
- Onverwachte kostenstijgingen door hoge inflatie of economische ontwikkelingen, hierdoor stijgen prijzen voor o.a. energie fors. De hoge stijgingen van de kosten zullen worden doorberekend in het indexatietarief van CJG Rijnmond. De indexatie van CJG Rijnmond voor 2023 komt niet overeen met het indexatietarief van de gemeente. Er ontstaat een kloof en dit heeft impact om het totale budget van de jeugdgezondheidszorg.
Een schaarste op de arbeidsmarkt maakt het moeizaam professionals vinden voor CJG Rijnmond. De juiste professionals binden zijn een voorwaarde voor het leveren van een goede kwaliteit van de dienstverlening
Indicatoren 2022
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Ratio Weerstandsvermogen
N.v.t.
25,6 %
N.v.t.
1,1
Financiën 2022
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2022*
€ 2.561.435
* Betreft: Uitvoering wettelijk basispakket jeugdgezondheidszorg; uitvoering rijksvaccinatieprogramma;
aanvullend pakket en huisvesting. De kosten voor het basispakket jeugdgezondheidszorg en het rijksvaccinatieprogramma worden berekend o.b.v. de kindaantallen volgens CBS per 1-1-2022.Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 2.714.112
€ 2.883.772
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 8.153.717
€ 8.377.208
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2022
31-12-2022
€ 1.088.019
€ 169.660
Marktontwikkelingen
Landelijk zijn ontwikkelingen gaande waarop wordt aangesloten vanuit CJG Rijnmond. Er zijn onder meer twee publicaties verschenen waarin wordt ingegaan op de inhoud en positionering van de jeugdgezondheidszorg in een veranderende context.
Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheidzorg bracht de ‘Toekomstagenda Publieke Gezondheid voor de Jeugd’ uit. Hierin wordt een aantal maatschappelijke ontwikkelingen geschetst en wordt aangegeven wat die zullen betekenen voor de jeugdgezondheidszorg in de komende jaren.
Tevens is in het najaar van 2022 een nieuw Landelijk Professioneel Kader (LPK) voor de jeugdgezondheidszorg in Nederland gepresenteerd. Kort gezegd wordt daarin aangegeven dat er meer gedifferentieerd moet worden in het aanbod. Beide documenten geven aanleiding om in gesprek te blijven over de juiste invulling van de dienstverlening van CJG Rijnmond. Het doel is zo goed mogelijk aan te blijven sluiten bij de wensen van onze bewoners.