Analyse gerealiseerd resultaat
Resultaat 2022
De jaarrekening 2022 van de gemeente Nissewaard sluit met een voordelig saldo van € 3 miljoen. Dit resultaat is enerzijds een voordelig resultaat op de algemene dienst van € 7,66 miljoen en een nadelig resultaat op de grondexploitaties van - € 4,63 miljoen. Meer gedetailleerd bestaat het rekeningresultaat 2022 uit de volgende posten.
X € 1.000 | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Bedrag | V/N | I/S |
Overheveling (cat. 2 en 3) | 6.783 | V | I |
Voorziening APPA | 1.041 | V | I |
Verkoop blote eigendommen | 555 | V | I |
Stormschade | 302 | V | I |
Bouwvergunningen | 231 | V | I |
Exploitatie zwembad | 216 | V | I |
Servicekosten en verhuur | 142 | V | I |
Burgerzaken | 116 | V | I |
Verkiezingen | 101 | V | I |
Treasury | -753 | N | I |
Personele lasten | -541 | N | I |
BTW sport | -411 | N | I |
Algemene uitkering | -395 | N | I |
Voorziening verlofsparen | -260 | N | I |
Werkkostenregeling | -228 | N | I |
Zwerfvuil | -155 | N | I |
Thuiswerkregeling | -123 | N | I |
Diversen | 1.041 | V | I |
Resultaat gewone dienst | 7.663 | V | I |
Winstneming Kreken van Nibbeland | 1.282 | V | I |
Winstneming Nico de Regtplein | -30 | N | I |
Toename voorziening Heer & Meester | -34 | N | I |
Toename voorziening Elementen | -5.850 | N | I |
Resultaat grondexploitaties | -4.632 | N | I |
Totaal resultaat | 3.031 | V | I |
Toelichtingen
Overheveling
Conform het voorstel van de overheveling 2022 -> 2023, betreft dit het saldo van categorie 3 "activiteiten ten laste van resultaat jaarrekening - overig" (€ 1.144.726) en categorie 2 "activiteiten ten laste van resultaat jaarrekening - reeds bestuurlijk besloten" (€ 5.638.757) in totaal € 6.783.483. Deze posten vallen voor 2022 vrij in het rekeningresultaat. Voor 2023 wordt via het overhevelingsvoorstel 2022 -> 2023 voorgesteld om deze posten weer beschikbaar te stellen. Hierover wordt separaat geadviseerd.
Voorziening APPA
In verband met de stijging van de rekenrente vindt een incidentele vrijval plaats binnen de voorziening APPA. Dit onderwerp maakt deel uit van het totale personeelsbudget.
Verkoop blote eigendommen
In 2022 zijn meer blote eigendommen verkocht dan gedacht, waardoor er grote verschillen te zien zijn op de baten (verkoopopbrengsten) en lasten (afboeken van de boekwaarde). Het gaat o.a. om de verkoop van de blote eigendommen van de Hofweg, Marrewijkpad en P.J. Bliekstraat, J.C. Sterrenburgstraat, Nieuwstraat en Vlinderveen.
Stormschade
In de 1e Tussenrapportage 2022 (als onderdeel van de Perspectiefnota 2023) is een budget geclaimd voor schadeherstel in de buitenruimte van € 500.000. De schade viel achteraf toch mee waardoor er € 302.000 niet nodig was.
Bouwvergunningen
Er is sprake geweest in 2022 van een forse toename van het aantal bouwvergunningen (€ 346.000 voordelig). Om deze binnen de gestelde termijnen af te kunnen handelen is er extra ingehuurd (€ 115.000 nadelig).
Exploitatie zwembad
Het budget exploitatie Rivièrabad laat een voordeel op de lasten zien van € 536.000. Dit voordeel wordt deels verklaard doordat uit de coronareserve van de gemeente Nissewaard in 2021 een bedrag ad € 370.000 t.b.v. de exploitatie van het zwembad beschikbaar is gesteld. Hiervan is € 320.000 meegenomen in de overheveling 2021 – 2022. Het daadwerkelijke exploitatietekort over het jaar 2021 van het Rivièrabad kan nog niet worden vastgesteld omdat het Rivièrabad wegens omstandigheden nog geen definitieve jaarstukken 2021 beschikbaar heeft (er is nog geen accountantsverklaring). In dit kader is er nog geen uitsluitsel in hoeverre de coronamiddelen nodig zijn en wordt het bedrag ad € 320.000 meegenomen in de overheveling 2022 – 2023.
Daarnaast wordt dit voordeel deels verklaard doordat de exploitatie van het Rivièrabad opnieuw is aanbesteed per 1 januari 2022 met een nieuwe overeenkomst tot gevolg. Dit verklaart een voordeel ad € 216.000.
Servicekosten en verhuur
In 2022 is het huurcontract van het voormalig gemeentehuis Abbenbroek gewijzigd met als gevolg dat er meer vierkante meters zijn verhuurd dan begroot. Daarnaast zijn de afrekeningen van de servicekosten (stookkosten en beveiligingskosten) over 2020 en 2021 afgewikkeld van het voormalig gemeentehuis en de Voorweg. Hierdoor vallen de opbrengsten hoger uit.
Burgerzaken
Op de baten met betrekking tot de leges Burgerzaken is in totaal een voordelig saldo van € 123.000. Dit voordeel wordt grotendeels verklaard door de hogere leges voor reisdocumenten en rijbewijzen. Na het vervallen van de Corona-beperkingen kon er weer worden gereisd, ook naar verre bestemmingen. Dit verklaart de extra omzet aan reisdocumenten. Daarnaast werden er meer rijexamens afgenomen door het CBR, waardoor er ook meer rijbewijzen werden uitgegeven. Naast het voordeel op de baten is een nadeel van € 7.000 op de lasten, waarmee het totaal uitkomt op €116.000.
Verkiezingen
Op het budget verkiezingen is een voordelig saldo van € 101.000. Het positieve saldo bij het verkiezingsbudget kent meerdere oorzaken: 1. de bezorgkosten voor stempassen en HAH-biljetten zijn niet doorbelast naar het budget verkiezingen; 2. Hergebruik van Corona-voorzieningen zoals kuchschermen en desinfectiezuilen; 3. Beroep op presentiegelden was lager door inzet van eigen personeel; 4. Aangeschafte voorzieningen waren deels al in 2021 betaald (Craft). In 2022 was incidenteel nog € 123.000 aan budget beschikbaar voor Coronamaatregelen. Het voordelig saldo in 2022 is om deze reden incidenteel.
Treasury
Het nadeel vloeit voort uit lagere dividendopbrengsten dan verwacht van de deelnemingen in Stedin en Evides, een afwijking van de begrote investeringen en een afwijking van de investeringen in grondexploitaties waardoor de begrote (doorberekende) rentebaten lager zijn dan begroot.
Personele lasten
Het nadeel op de personele lasten bestaat uit een nadeel van € 711.000 op de personele lasten 2022 en een voordeel van € 170.000 over 2021. Het voordeel over 2021 heeft betrekking op de afloop van een eenmalige uitkering uit de CAO 2021 die in maart 2022 aan de medewerkers is uitbetaald. Hiervoor is bij de jaarrekening 2021 een inschatting gedaan die € 170.000 te hoog is gebleken. Voor het nadeel van € 711.000 over 2022 wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering onderdeel "onze mensen en middelen".
BTW sport
De afrekening SPUK sport over 2021 is € 411.000 lager uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd. Dit wordt veroorzaakt door dat in eerste instantie verzuimd is om de aanvraag in 2021 in te dienen. Bij de definitieve aanvraag bij de verantwoording Sisa 2021 is deze afgewezen omdat de eerste aanvraag niet is gedaan. Dit is een voorwaarde om voor de SPUK in aanmerking te komen. Hiertegen kon geen bezwaar worden gemaakt.
Algemene uitkering
In totaal is er een voordelig saldo op de algemene uitkering van € 3,1 miljoen. Hiervan heeft € 3,5 miljoen betrekking op de decembercirculaire 2022. Dit bedrag wordt meegenomen in de overheveling 2022 -> 2023. Hierdoor bedraagt het feitelijk nadeel op de algemene uitkering € 395.000. Dit nadeel heeft voor € 250.000 betrekking op de geraamde extra baten ten behoeve van de energietoeslag. Deze middelen zijn (nog) niet ontvangen. Het restant ad € 145.000 heeft betrekking op vervallen stelposten in het kader van IU Voogdij 18+ en IU Participatie (nadeel van € 400.000), de afrekening van de algemene uitkering van 2021 (voordeel van € 80.000) en enkele overige mutaties (voordeel van € 175.000).
Voorziening verlofsparen
De voorziening Verlofsparen is een nieuwe verplichting. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier een voorziening voor gevormd te worden. Ieder jaar zal na het sluiten van de salarisadministratie een nieuwe berekening worden gemaakt en op basis hiervan zal een verrekening worden gedaan met de voorziening Verlofsparen.
Werkkostenregeling
De naheffing vanuit de werkkostenregeling wordt voornamelijk veroorzaakt door de eenmalige uitkering vanuit de CAO, waarbij gekozen is om het bruto bedrag volledig uit te betalen aan de medewerkers.
Zwerfvuil
In 2021 was de verwachting dat we nog subsidie gingen krijgen van Nedvang. Helaas blijkt dit na uitvoerig overleg met Nedvang niet het geval te zijn, waardoor er minder inkomsten in 2022 zijn ontvangen dan begroot.
Tevens zijn er extra veeg- en opruimacties in 2022 geweest wat zorgt voor een overschrijding van de geraamde kosten.
Thuiswerkregeling
De overschrijding wordt veroorzaakt doordat door de verbouwing van het Stadhuis alle medewerkers in 2022 vanuit huis werkten en er hierdoor meer thuiswerkvergoeding betaald is.
Diversen
Dit betreft diverse, verhoudingsgewijs kleinere, analyseverschillen. Deze bevinden zich vooral op programma 2 Schoon, heel en veilig (Openbare orde en veiligheid € 92.000), Beheer openbare ruimte € 223.000 en Accommodaties en parkeren € 83.000) en programma 6 Overzichten (Onroerendezaakbelasting (OZB) € 20.000, Overige belastingen € 38.000 en Overige baten en lasten € 87.000).
Winstneming Kreken van Nibbeland
De complexen Nico de Regtplein en Kreken van Nibbeland hebben een positief saldo op eindwaarde en komen dus voor winstneming in aanmerking. Uit de percentage-of-completion-berekening volgt dat in het complex Kreken van Nibbeland € 1.282.636 winst kan worden genomen.
Winstneming Nico de Regtplein
De complexen Nico de Regtplein en Kreken van Nibbeland hebben een positief saldo op eindwaarde en komen dus voor winstneming in aanmerking. Uit de percentage-of-completion-berekening volgt dat het complex Nico de Regtplein € 30.415 winst teruggestort moet worden. Verleden jaar is hier € 30.415 aan winst genomen, echter door de negatieve bijstellingen binnen het plan wordt deze winst nu niet meer voorzien
Toename voorziening Heer & Meester
Binnen het complex Heer&Meester zijn geen grote bijstellingen gedaan. Alle grondopbrengsten zijn behaald en het plan verloopt naar verwachting. De negatieve bijstelling van de contante waarde van het plan met € 34.008 wordt veroorzaakt door het rente-effect als gevolg van de contantewaardeberekening en het negatieve eindsaldo van de grondexploitatie.
Toename voorziening Elementen
De Elementen moet dit jaar aanzienlijk negatief worden bijgesteld, met een totale negatieve mutatie van € 5.849.949 voor het gehele complex. De bijstelling heeft meerdere oorzaken: De invloed van kostprijsstijgingen op het resultaat van De Elementen komt vooral vanwege het specifieke karakter van de werken in De Elementen. Deze investeringen hebben veel last van de prijsstijgingen van grondstoffen, voor van staal. De snelle verandering in marktomstandigheden, waardoor de inflatie zeer snel en sterk is gestegen heeft vooral in De Elementen een forse negatieve bijstelling in de ramingen tot gevolg van € 2,4 miljoen.
Met de ontwikkelaars van De Elementen is overeenstemming bereikt over de grondopbrengsten van de deelplannen Rederij en Waterzeil in de Haven. Per saldo levert dit een nadeel op van € 1,1 miljoen. In het weerstandsvermogen was hier grotendeels al rekening mee gehouden.
In het deelplan De Dijk is de ontwikkeling van Waterfront verwerkt. Eind vorig jaar is het beeldkwaliteitsplan bestuurlijk vastgesteld. De zes torens die daarin geprojecteerd staan zijn in de grondexploitatie opgenomen. Voorheen waren er 4 torens opgenomen. De huidige marktomstandigheden zorgen ervoor dat er veel vraag is naar sociale huurwoningen. Hier werd voorheen in de grondexploitatie geen rekening mee gehouden. Het ramen van sociale huurwoningen in de eerste toren en deels in de tweede toren zorgt voor een nadeel van circa € 2,5 mln. Doordat de Elementen een plan is met een negatief verwacht eindresultaat, treedt jaarlijks een rentenadeel op als gevolg van de contante-waardeberekening. Dit levert een mutatie op contante waarde op van € 200.000 negatief.
Sociaal Domein
Naast de algemene dienst is ook het Sociaal Domein van belang voor de financiële positie van de gemeente. Het Sociaal Domein sluit met een saldo van € 4 miljoen voordelig. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein. Het saldo van € 4 miljoen bevat voor € 1,79 miljoen aan overhevelingsvoorstellen 2022 -> 2023. Het 'netto' resultaat bedraagt daarmee € 4 miljoen - € 1,79 miljoen = € 2,24 miljoen.
X € 1.000 | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Bedrag | V/N | I/S |
Overheveling 2022 -> 2023 | 1.790 | N | I |
Bijdrage GRJR | 570 | V | I |
BUIG Participatiewet uitkeringen | 493 | V | I |
JOT Bemensing | 391 | V | I |
Stelpost Sociaal Domein | 349 | V | I |
Peuterspeelzaalwerk | 331 | V | S |
Uitvoering Inburgering | 304 | V | I |
Uitkeringen TOZO | 288 | V | I |
PGB Jeugd | 217 | V | I |
Storting voorziening Dubieuze debiteuren | -219 | N | I |
Gedupeerden toeslagen problematiek | -302 | N | I |
Energietoeslag | -452 | N | I |
Overige | 271 | V | I |
Totaal resultaat Sociaal Domein | 4.031 | V | I |
Storting reserve Sociaal Domein | -4.031 | N | I |
Totaal resultaat | 0 | I | |
Mutaties reserve SD: | |||
Resultaat sociaal domein 2022 | 4.031 | ||
Extra storting (PPN2023) | 2.500 | ||
Septembercirculaire 2022 | 977 | ||
Overige besloten onttrekkingen | -207 | ||
Spuk Oekraine | 3.721 | ||
Totaal mutatie reserve SD | 11.022 |
Toelichtingen
Bijdrage GRJR
Het budget Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) kent in 2022 een incidenteel voordeel ad € 570.000. Dit nadat het budget GRJR met de 1e Tussenrapportage 2022 (onderdeel van de Perspectiefnota 2023) is opgehoogd met € 1,6 miljoen.
De voorlopige jaarstukken 2022 GRJR laten een tekort zien. Op basis van de voorlopige jaarstukken 2022 GRJR dient de gemeente Nissewaard een aanvullend bedrag ad € 2 miljoen te voldoen. Deze extra bijdrage is gebaseerd op de voorlopige werkelijke realisatie van de gemeente Nissewaard. De extra bijdrage wordt gedekt uit de beschikbare stelpost woonplaatsbeginsel ad € 2,5 miljoen. Het voordeel ontstaat doordat de stelpost woonplaatsbeginsel hoger is dan de benodigde aanvullende bijdrage voor de GRJR.
BUIG Participatiewet uitkeringen
Op de Participatiewet uitkeringen is een voordeel van € 493.000 gerealiseerd. Bij de eerste twee tussenrapportages is reeds een voordeel gemeld van ongeveer € 0,2 miljoen. In totaal bedraagt het voordeel op de Participatiewet uitkeringen in 2022 ongeveer € 0,7 miljoen. Het aantal Participatiewet uitkeringen is in 2022 sterk gedaald van 2.042 naar 1.927 (daling van 5,6%) en dat is een sterkere daling dan de begrote daling van 5%. De daling komt ook deels door de extra inzet op loonkostensubsidies. Daarnaast is de gemiddelde prijs van de uitkering met € 15.300 lager dan de begrote gemiddelde prijs van € 15.500.
De Rijksbijdrage BUIG is in 2022 wel sterk naar beneden bijgesteld met € 2,1 miljoen en dit nadeel is bij de 2e tussenrapportage reeds structureel meegenomen.
JOT Bemensing
Het budget JOT Bemensing kent in 2022 een incidenteel voordeel op de lasten ad € 391.000. Dit wordt verklaard doordat de zorgaanbieder, vanwege personeelskrapte, de ontstane vacatures bij het jeugdondersteuningsteam niet kon invullen. Hierdoor kon de zorgaanbieder de afgesproken formatie voor het jeugdondersteuningsteam niet invullen.
Stelpost Sociaal Domein
Op de stelpost Sociaal Domein was nog een budget beschikbaar van € 349.000. Dit saldo is om eventuele nadelen binnen het Sociaal Domein te kunnen dekken. Het betreft hier een voordelig saldo.
Peuterspeelzaalwerk
Het budget Peuterspeelzaalwerk kent een structureel voordeel op de lasten. Het voordeel op de lasten bedraagt € 331.000. Dit hangt samen met de middelen voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) die voor de periode 2019 t/m 2022 op een nieuwe manier over de gemeenten zijn verdeeld. Door deze herverdeling ontvangt de gemeente Nissewaard vanaf 2019 meer OAB-middelen. In combinatie met een meer integrale beleidsmatige benadering, wordt er financieel ook meer integraal naar de budgetten gekeken. Gezien de behoeften van onze jeugdpopulatie en het daarmee gepaard gaande grote belang op inzet op onderwijsachterstandenbeleid, vindt op deze manier uitnutting van het OAB-budget plaats. Over het structurele voordeel op peuterspeelzaalwerk wordt in de Perspectiefnota 2024 nader ingegaan.
Uitvoering inburgering
Op de middelen van het budget Uitvoering inburgering (voorheen Anderstaligen) is een onderbesteding van € 549.000. Vanuit 2021 is een bedrag van € 378.500 overgeheveld naar 2022, dit met het oog op (het voorbereiden) van de nieuwe wet Inburgering. De huidige middelen uitvoering inburgering in 2022 zijn echter voldoende geweest voor de kosten van de uitvoering.
Daarnaast zijn in 2022 vanuit de meicirculaire 2022 nog middelen ontvangen voor de statushouders, die nog betrekking hebben op het jaar 2021. De subsidieverlening 2022 in dit kader (Vluchtelingenwerk) komt vanaf 2022 ten laste van de SPUK Wet Inburgering. Dit betekent dat de ontvangen middelen in de meicirculaire 2022 incidenteel vrijvallen in het budget Uitvoering Wet Inburgering.
Een deel van het overschot aan middelen ad. € 245.000 maakt deel uit van het overhevelingsbesluit 2022 -> 2023 (via de reserve Sociaal Domein), omdat vanwege de verhoogde taakstelling het de verwachting is dat de regulier begrote middelen niet afdoende zullen zijn. Per saldo bedraagt het resultaat in de jaarrekening exclusief overheveling € 304.000 (€ 549.000 minus € 245.000).
Uitkeringen TOZO
Aan de lastenkant van de TOZO-regeling is een voordeel ad. € 288.000. Dit betreft correcties en terugvorderingen over de verstrekkingen die in 2021 zijn gedaan.
Persoonsgebonden budget (PGB) Jeugd
Het budget PGB Jeugd kent een structureel voordeel ad € 218.000 vanwege de daling van het aantal PGB-budgetten.
Storting voorziening Dubieuze debiteuren
Aan de voorziening Dubieuze debiteuren moet een bedrag van € 219.000 worden toegevoegd. Hiervoor is geen bedrag begroot. Uit de berekening voor de voorziening Dubieuze debiteuren blijkt dat voor de voorziening een bedrag van € 3,7 miljoen benodigd is. Afgelopen jaar is de voorziening door buiten invordering stellingen gedaald van € 3,7 naar € 3,5 miljoen, waardoor de voorziening weer moet worden aangevuld met € 219.000 om zo op het bedrag van de benodigde voorziening (uitkomst berekening) uit te komen.
Gedupeerden toeslagen problematiek
De afspraken over de compensatie van de kosten die gemeenten in het kader van de hersteloperatie maken, zijn opgenomen in specifieke uitkeringen. In 2022 is in dit kader een bedrag ad € 504.940 ontvangen. Deze baten waren nog niet in de begroting geraamd. De lasten in 2022 bedragen € 807.481.
Per saldo ontstaat hierdoor een nadeel van € 302.540. De afrekening van de specifieke uitkering moet nog plaatsvinden. De kosten zullen via normbedragen en werkelijke kosten worden vergoed in de afrekening van de specifieke uitkering.
Energietoeslag
Op de energietoeslag is een nadeel van € 452.000 op dit programma. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door € 168.000 aan extra kosten voor inhuur voor het beoordelen en verwerken van de aanvragen energietoeslag en anderzijds door € 284.000 hogere uitgaven aan energietoeslag doordat meer huishoudens hierop een beroep hebben gedaan dan het door het Rijk beschikbaar gestelde budget.
In programma 6 in de algemene uitkering is een stelpost opgenomen van € 250.000 voor extra baten ten behoeve van de energietoeslag. Deze middelen zijn nog niet ontvangen. Het totale nadeel met betrekking tot de energietoeslag komt hiermee op € 702.000 (€ 452.000 in programma 5 en € 250.000 in programma 6). Via de VNG worden nog gesprekken gevoerd over mogelijke extra Rijkscompensatie voor de energietoeslag.
Overige
De overige, verhoudingsgewijs kleinere, mutaties tellen op tot een bedrag van € 271.000 voordelig.