Financiële toelichting per programma

Leren, Participeren & Ondersteunen

Leren, Participeren & Ondersteunen

Thema

Bedrag verschil (x €1.000)

Voordelig of nadelig (V/N)

Toelichting

Baten of Lasten (B/L)

Incidenteel of structureel (I/S)

Onderwijs

€ 1.716
€ 1.512

V
N

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) (SD)
Vanuit de rijksoverheid ontvangt de gemeente Nissewaard de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Het betreft een geoormerkt budget voor onderwijsachterstanden in een cyclus van 4 jaar.
Er is een incidenteel voordeel op de lasten van € Volgt Dit wordt met name verklaard doordat vanuit 2021 € 1,98 miljoen is overgeheveld naar 2022 en deze middelen nog niet volledig zijn besteed.  
Aangezien het een specifieke uitkering betreft maakt deze post onderdeel uit van de overheveling 2022 - 2023.
Het jaar 2022 is het laatste jaar van de cyclus die eindigt per 31 december 2022. Per die datum vordert de rijksoverheid de opgebouwde OAB-reserve, ontstaan uit de tijdens de looptijd ontvangen OAB-middelen, terug met uitzondering van een bedrag ter hoogte van de helft van de door de gemeente ontvangen OAB-middelen in 2022.
Aangezien het een doeluitkering betreft, is deze post per saldo neutraal in de jaarstukken 2022 opgenomen. Tegenover het incidentele voordeel op de lasten staat een even groot incidenteel nadeel op de baten.  

L
B

I
I

€ 664
€ 719

V
N

VSV/RMC/Kwalificatieplicht (SD)                  Vanuit de rijksoverheid worden via de gemeente Rotterdam middelen ontvangen voor VSV, RMC en kwalificatieplicht. Deze middelen worden ingezet voor de subregio ZHE.
In totaal is er een incidenteel voordeel op de lasten van VSV, RMC en Kwalificatieplicht ad € Volgt. Dit wordt met name verklaard doordat deze middelen over 2022 nog grotendeels verdeeld moeten worden over de verschillende gemeenten. Hierover volgt besluitvorming in 2023. Aangezien het een specifieke uitkering betreft maakt deze post onderdeel uit van de overheveling 2022 - 2023.  
Aangezien het een doeluitkering betreft is deze post per saldo neutraal in de jaarstukken 2022 opgenomen. Tegenover het incidentele voordeel op de lasten staat een even groot incidenteel nadeel op de baten.  

L
B

I
I

€ 1.015
€ 1.015

V
N

Nationaal Programma Onderwijs (SD)
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is een onderwijs breed steunprogramma gericht op herstel en ontwikkeling van het onderwijs en op het inhalen/compenseren van vertragingen ontstaan door de gevolgen van het coronavirus. Vanuit de rijksoverheid ontvangt de gemeente Nissewaard inzake het NPO voor de bestedingsperiode augustus 2021 tot en met juli 2025 (periode is met 2 jaar verlengd) een bedrag ad € 1.535.976.
Aangezien het een specifieke uitkering betreft maakt deze post onderdeel uit van de overheveling 2022 - 2023.
De NPO-middelen 2022 worden overgeheveld t.b.v. 2023 (€ 750.509), 2024 (€ 207.645) en 2025 (€ 56.351).
Aangezien het een doeluitkering betreft is deze post per saldo neutraal in de jaarstukken 2022 opgenomen. Tegenover het incidentele voordeel op de lasten staat een even groot incidenteel nadeel op de baten.  

L
B

I
I

€ 98

V

Wet Kinderopvang (SD)                                         Het budget Wet Kinderopvang kent een incidenteel voordeel op de lasten ad € 98.000. Dit voordeel wordt verklaard doordat de prognose voor sociaal medische indicatie (SMI) kinderopvang was gebaseerd op de realisatie van de eerste maanden van 2022. De realisatie van SMI is echter in de laatste maanden van 2022 gedaald.
In de begroting 2023/ meerjarenraming 2024-2026 van Nissewaard is een taakstelling op SMI opgenomen. De kinderen worden waar nodig en mogelijk actief doorgeleid naar andere voorzieningen en alternatieven zoals voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE).

L

I

€ 331
€ 122

V
V

Peuterspeelzaalwerk (SD)
Het budget Peuterspeelzaalwerk kent een structureel voordeel op de lasten. Het voordeel op de lasten 2022 bedraagt € 331.000. Dit hangt samen met de middelen voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) die voor de periode 2019 t/m 2022 op een nieuwe manier over de gemeenten zijn verdeeld. Door deze herverdeling ontvangt de gemeente Nissewaard vanaf 2019 meer OAB-middelen. In combinatie met een meer integrale beleidsmatige benadering, wordt er financieel ook meer integraal naar de budgetten gekeken. Gezien de behoeften van onze jeugdpopulatie en het daarmee gepaard gaande grote belang op inzet op onderwijsachterstandenbeleid, vindt op deze manier uitnutting van het OAB-budget plaats. Over het structurele voordeel op peuterspeelzaalwerk wordt nader geadviseerd.

Het budget Peuterspeelzaalwerk kent een incidenteel voordeel op de baten ad € 122.000. Dit voordeel wordt verklaard door terugvorderingen over voorgaand boekjaar.

L
B

S
I

€ 45

V

Ondernemers, Overheid en Onderwijs (OnOvN)

In het kader van de Regiodeal is gehele budget van ONdernemers OVerheid en ONderwijs voor 2 jaar bestempeld als cofinanciering voor de Regiodeal. Een deel van de kosten zijn verantwoord onder programma 4. Het restant budget van € 14.360 dient te worden overgeheveld naar 2023.

Deze post maakt onderdeel uit van de overhevelingsregeling 2022-2023.

L

I

Reserve sociaal domein:
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Onderwijs wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

Thuis in de Wijk

€ 807
€ 505

N
V

Gedupeerden toeslagen affaire (SD)
De afspraken over de compensatie van de kosten die gemeenten in het kader van de hersteloperatie maken, zijn opgenomen in specifieke uitkeringen. In 2022 is in dit kader een bedrag ad € 504.940 ontvangen. Deze baten waren nog niet in de begroting geraamd. De lasten in 2022 bedragen € 807.481. Per saldo ontstaat hierdoor een nadeel van € 302.540. De afrekening van de specifieke uitkering moet nog plaatsvinden. De kosten zullen via normbedragen en werkelijke kosten worden vergoed in de afrekening van de specifieke uitkering.

L
B

I
I

€ 100

V

Ontwikkelbudget sociaal domein (SD)
Het voordeel op het ontwikkelbudget sociaal domein is incidenteel. Vanuit de niet bestede middelen in 2021 is een budget ad € 197.000 overgeheveld naar 2022. Met het ontwikkelbudget kunnen onder andere zaken en maatregelen gefinancierd worden die bijdragen aan de ombouw naar een financieel toekomstbestendig sociaal domein. In de jaarekening is sprake van een onderbesteding van € 100.000. In 2022 zijn middelen gereserveerd voor de inzet van een Kwartiermaker Jeugd. Deze persoon is later gestart dan gepland. De resterende middelen zijn om deze reden meegenomen in het overhevelingsvoorstel 2022-2023.

L

I

€ 399

V

Toekomstbestendig sociaal domein (SD)
Het voordeel ad € 399.000 op het budget toekomstbestendig sociaal domein is incidenteel. Het betreft het voormalig projectbudget Thuis in de Wijk. Met dit budget kunnen enerzijds initiatieven worden gefinancierd die bijdragen aan de doorontwikkeling van de projecten die behoren tot het programma sociaal domein, zoals ingang/toegang en anderzijds aan maatregelen en projecten die moeten leiden tot een financieel toekomstbestendig Sociaal Domein, waarbij de beschikbare middelen voor het Sociaal Domein toereikend zijn voor de uitgaven. In 2022 is ruim € 284.000 daadwerkelijk besteed. De resterende middelen in de jaarrekening van het toekomstbestendig sociaal domein maken deel uit van het overhevelingsbesluit 2022-2023 (via de reserve sociaal domein).

L

I

€ 349

V

Stelpost Sociaal domein (SD)
Op de stelpost sociaal domein was nog een budget beschikbaar van € 349.000. Dit saldo is om eventuele nadelen binnen het sociaal domein te kunnen dekken. Het betreft hier een voordelig saldo

L

I

Reserve sociaal domein:
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Thuis in de Wijk wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

Maatwerk Jeugd

€ 538

V

GR JR (SD)
Het budget Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GR JR) kent in 2022 een incidenteel voordeel ad € 538.000. Dit nadat het budget GR JR met de eerste tussenrapportage 2022 (onderdeel van de perspectiefnota 2023) is opgehoogd met € 1,6 miljoen. Het voordeel wordt grotendeels verklaard doordat de stelpost woonplaatsbeginsel hoger is dan de benodigde aanvullende bijdrage voor de GR JR. De voorlopige jaarstukken 2022 GR JR laten namelijk een tekort zien. O.b.v. de voorlopige jaarstukken 2022 GR JR dient de gemeente Nissewaard een aanvullende bijdrage ad € 2 miljoen te voldoen. Er is echter een stelpost woonplaatsbeginsel beschikbaar ad € 2,5 miljoen. Deze stelpost wordt grotendeels ingezet ten behoeve van GR JR-lasten. De stelpost woonplaatsbeginsel (€ 2,5 miljoen) is € 0,5 miljoen hoger dan de benodigde aanvullende bijdrage voor de GR JR (€ 2 miljoen).  
Om de vernieuwing van het jeugdhulpstelsel te stimuleren is een Transformatiefonds opgericht. De uitvoering verloopt via de jeugdhulpregio´s waaronder de regio Rotterdam-Rijnmond. De resterende Transformatiemiddelen jeugdhulp ad € Volgt worden t.b.v. de regio ZHE overgeheveld naar 2023 en overgemaakt aan de gemeente Voorne aan Zee die het penvoerderschap overneemt van Nissewaard.

L

I

€ 109

V

Uitvoeringskosten Jeugd (SD)
Er is een incidenteel voordeel op de lasten van het budget uitvoeringskosten Jeugd ad € 109.000. Dit wordt grotendeels verklaard doordat het aanmaken van accounts voor de ondersteuners van de jeugdondersteuningsteams (JOT's) wegens ziekte niet kon worden gestart in 2022. Het aanmaken van de accounts zal in 2023 worden opgepakt, de hiermee gepaard gaande middelen ad € 87.500 worden meegenomen in de overheveling 2022-2023.    

L

I

€ 90

Lokale preventie (SD)
Het budget Lokale preventie kent in 2022 per saldo een incidenteel voordeel op de lasten ad € 90.000. Dit wordt grotendeels verklaard doordat er minder middelen zijn besteed aan extra interventies op psychosociaal vlak dan vooraf begroot. Het hiermee gepaard gaande bedrag bedraagt € 42.000. Daarnaast is er een voordeel van € 10.000 op de organisatiekosten inzake wijkaanpakken van netwerkregisseurs.
Vanuit het budget Lokale preventie zijn, in het kader van de coronacrisis, minder middelen ingezet voor de jongerencoach dan vooraf begroot. Reden is dat de jongerencoach gedeeltelijk is gedekt vanuit het budget Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Hierdoor waren er minder middelen nodig vanuit Lokale preventie. Het hiermee gepaard gaande bedrag bedraagt € 32.000.  

€ 116

V

PGB Jeugd (SD)
Het budget PGB Jeugd kent een (voorlopig) structureel voordeel ad € 116.000 vanwege de daling van het aantal PGB-budgetten.  

L

S

€ Volgt

Behandeling jeugd (SD)
Toelichting volgt, er wordt nl. nog geboekt op dit budget.

€ 137

N

Jeugd met beperking (SD)
Het budget Jeugd met beperking kent in 2022 per saldo een incidenteel nadeel op de lasten van € 137.000. Dit wordt grotendeels verklaard door het nadeel op de subsidies jeugdhulp in combinatie met onderwijs over 2021 en 2022. Door verschillende oorzaken was hier een inhaalslag op nodig en komt de subsidieverlening 2021/2022 gedeeltelijk, voor een bedrag ad € 196.000, ten laste van het jaarrekeningsresultaat sociaal domein 2022. Daarnaast is op het budget Jeugd met beperking een voordeel ad € 47.000 m.b.t. maatwerk inkoop. De realisatie maatwerk inkoop 2022 is lager dan begroot.

L

I

Reserve sociaal domein:
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk Jeugd wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

Maatwerk volwassenen

€ 327

V

Lokaal budget geweld in afhankelijkheidsrelaties (SD)
Het lokale budget geweld in afhankelijkheidsrelaties kent een incidenteel voordeel op de lasten ad € 327.000. Dit wordt grotendeels verklaard doordat eind 2022 middelen van het budget Vrouwenopvang (centrumgemeentemiddelen) onder de regiogemeenten zijn verdeeld. Nissewaard ontving in dit kader € 217.000 en deze middelen zijn toegevoegd aan het lokale budget Geweld in Afhankelijkheidssituaties. Aangezien de middelen niet meer in 2022 konden worden besteed, zijn ze meegenomen in de overheveling 2022 – 2023.
Daarnaast wordt een voordeel ad € 110.000 verklaard doordat de overheveling 2021 – 2022, ten gunste van het lokale budget Geweld in Afhankelijkheidssituaties, niet is besteed.

L

I

€ 260

V

Lokale preventie MO (SD)
Het budget lokale preventie Maatschappeljike Opvang (MO) kent een incidenteel voordeel op de lasten ad € 260.000. Dit voordeel wordt grotendeels verklaard doordat 5% van het budget beschermd wonen in 2022 over de ZHE-regiogemeenten is verdeeld met als doel om een lokale aanpak van dak- en thuisloosheid te ontwikkelen. Nissewaard ontving in dit kader € 197.000 en deze middelen zijn toegevoegd aan het budget Preventiemiddelen MO. Deze middelen zijn meegenomen in de overheveling 2022 – 2023.
Daarnaast wordt een voordeel ad € 63.000 verklaard doordat de overheveling 2021 – 2022, ten gunste van het budget lokale preventie MO, grotendeels niet is besteed.

L

I

€ 3.701
€ 1.217

V
V

Beschermd wonen (SD-CT)                                                                    Het budget beschermd wonen (centrumgemeentemiddelen) kent een  incidenteel voordeel op de lasten van € 3,7 miljoen. Dit wordt grotendeels verklaard door:
*Vanaf 2022 wordt beschermd wonen ingekocht. Vóór 2022 werd beschermd wonen gesubsidieerd. Het begrote inkoopbudget beschermd wonen 2022 blijkt € 2,6 miljoen hoger dan de realisatie 2022.
*Op de stelpost beschermd wonen was nog € 762.000 beschikbaar om mogelijke lasten binnen beschermd wonen te kunnen dekken. Aangezien deze middelen nu nog resteren, kunnen deze in de reserve centrumtaken worden gestort.
* Er is minder maatwerk beschermd wonen gerealiseerd dan begroot. Het voordeel bedraagt € 183.000.
Op het budget beschermd wonen is een incidenteel voordeel op de baten ad € 1,2 miljoen. Dit voordeel wordt verklaard doordat subsidies voor beschermd wonen over de jaren 2020 en 2021 lager zijn vastgesteld dan oorspronkelijk verleend en derhalve terugvorderingen plaatsvinden.  

L
B

I
I

€ 222

V

PGB beschermd wonen (SD-CT)
Het budget PGB beschermd wonen (centrumgemeentemiddelen) kent een structureel voordeel op de lasten van € 222.000. Dit wordt verklaard door een afname van het aantal PGB’s voor beschermd wonen.

L

S

€ 89

V

Eigen bijdrage beschermd wonen (SD-CT)
Het budget Eigen bijdrage beschermd wonen (centrumgemeentemiddelen) kent een incidenteel voordeel op de baten van € 89.000. Er zijn minder eigen bijdragen ontvangen dan begroot.  

B

I

€ 341

V

Brede aanpak dak- en thuisloosheid (SD-CT)
Het budget brede aanpak dak- en thuisloosheid (centrumgemeentemiddelen) kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 341.000. De gemeente Nissewaard heeft vanuit de rijksoverheid, t.b.v. de regio ZHE, middelen ontvangen voor het programma “Een (t)huis, een toekomst” (Blokhuismiddelen).
In dit kader worden diverse plannen/projecten uitgevoerd om preventief ondersteuning te bieden aan jongvolwassenen die dreigend dak- en thuisloos zijn. Met de decembercirculaire 2020 heeft de gemeente Nissewaard, t.b.v. de ZHE, een bedrag ad € 1.560.043 ontvangen. Met de meicirculaire 2022 heeft de gemeente Nissewaard, t.b.v. de ZHE, een bedrag ad € 418.161 ontvangen. Deze middelen zijn t.b.v. de regio ZHE en het restant ad € 341.000 wordt meegenomen in de overheveling 2022-2023. Hiermee kunnen de plannen en reeds gestarte pilots (verder) uitgevoerd worden.  

L

I

€ 492
€ 202

V
V

Vrouwenopvang (SD-CT)
Het budget vrouwenopvang (centrumgemeentemiddelen) kent per saldo een incidenteel voordeel op de lasten van € 492.000. Dit wordt grotendeels verklaard door:
*De lasten voor het ZHE-actieplan Geweld hoort nergens thuis (GHNT) 2021 - 2023 waren € 273.000 lager dan begroot. Met name bij Intensieve Casusregie en Ervaringsdeskundigen heeft minder personele inzet plaatsgevonden dan vooraf begroot. In 2023 wordt de uitvoering van het ZHE-actieplan GHNT voortgezet. Voor 2023 is wederom uitvoeringsbudget voor het actieplan GHNT beschikbaar.
*Aangezien de lasten voor het ZHE-actieplan Geweld Hoort Nergens Thuis lager waren dan begroot, was het bedrag uit de overheveling 2021-2022 t.b.v. het actieplan ad € 169.000 niet benodigd.  
*Een bedrag van € 70.000 resteert en is meegenomen in de overheveling 2022-2023. Dit betreft de begrote middelen voor de regionale projectleider Geweld hoort nergens thuis. In 2022 waren hiervoor middelen vanuit een specfieke uitkering beschikbaar. In 2023 is dit niet meer het geval vandaar het verzoek tot overheveling van de € 70.000 aan middelen t.b.v. de voortzetting van regionale projectleiding.
Het budget vrouwenopvang kent een incidenteel voordeel op de baten van € 202.000. Dit kan verklaard worden door:
*De inkomsten ad € 75.000 voor de specifieke uitkering Geweld hoort nergens thuis projectleider 2022 waren niet begroot aan de batenkant.
*Er is € 71.000 aan subsidies teruggevorderd over het jaar 2021.
* De bijdrage van de gemeenten Vlaardingen, Rotterdam en Dordrecht voor regionale projectleiding ad € 56.000 was niet begroot aan de batenkant.

L
B

I
I

€ 398
€ 73

V
V

Maatschappelijke Opvang (SD-CT)
Het budget Maatschappelijke Opvang (centumgemeentemiddelen) kent een incidenteel voordeel op de lasten van € 398.000. Dit wordt grotendeels verklaard door:
*Het van het rijk afkomstige budget coronamiddelen ad € 669.198 is meegenomen in de overheveling 2021-2022. Met de tweede tussenrapportage 2022 zijn deze coronamiddelen reeds teruggebracht en is een bedrag ad €369.198 in de reserve centrummiddelen gestort. Ook op het resterende deel is vooralsnog in 2022 geen beroep gedaan. Het restant van deze middelen ad € 296.159 wordt bij de jaarrekening 2022 in de reserve centrummiddelen gestort.
*Op de stelpost was nog een bedrag van € 76.000 beschikbaar om mogelijke lasten  Maatschappelijke Opvang te  dekken. Aangezien deze middelen nu nog resteren, kunnen deze in de reserve centrummiddelen worden gestort.
Het budget maatschappelijke opvang kent een incidenteel voordeel op de baten ad € 73.000. Dit voordeel wordt verklaard doordat subsidie voor maatschappelijke opvang lager is  vastgesteld dan oorspronkelijk verleend en derhalve een terugvordering plaatsvindt.  

L
B

I
I

Reserve sociaal domein:
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk volwassenen (SD), niet zijnde centrumtaken,  wordt volgens vastgesteld beleid gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

Reserve Centrummiddelen:
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Maatwerk volwassenen (SD-CT), zijnde centrumtaken, wordt volgens vastgesteld beleid gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

Werk, inkomen, armoede-beleid & emancipatie

€ 549

V

Uitvoering Wet inburgering (SD)
Op de middelen van het budget Uitvoering inburgering (voorheen Anderstaligen) is een onderbesteding van € 549.000. Vanuit 2021 is een bedrag van € 378.500 overgeheveld naar 2022, dit met het oog op (het voorbereiden) van de nieuwe wet inburgerging. De huidige middelen uitvoering inburgering in 2022 zijn echter voldoende geweest voor de kosten van de uitvoering. Daarnaast zijn in 2022 vanuit de meicirculaire 2022 nog middelen ontvangen voor de statushouders, die nog betrekking hebben op het jaar 2021. De subsidieverlening 2022 in dit kader (Vluchtelingenwerk) komt vanaf 2022 ten laste van de SPUK Wet Inburgering. Dit betekent dat de ontvangen middelen in de meicirculaire 2022 incidenteel vrijvallen in het budget Uitvoering Wet Inburgering.  Een deel van het overschot aan middelen ad. € 245.000 maakt deel uit van het overhevelingsbesluit 2022-2023 (via de reserve sociaal domein), omdat vanwege de verhoogde taakstelling de verwachting is dat de regulier begrote middelen niet afdoende zullen zijn.

L

I

€ 344

V

SPUK Wet Inburgering (SD)
Ten behoeve van de specifieke uitkering Wet Inburgering is een bedrag van € 526.892 ontvangen van het Rijk in 2022. Hiervan resteert nog een bedrag van € 344.000. In 2023 zal de definitieve vaststelling plaatsvinden voor het bedrag 2022 van de SPUK Wet Inburgering. Dit is gebaseerd op hoeveel statushouders, gezins- en overige migranten in de gemeente werkelijk gevestigd zijn. Het bedrag van € 344.000 is meegenomen in het overhevelingsbesluit 2022-2023 (via de reserve sociaal domein).

L

I

€ 493

V

BUIG Pwet uitkeringen (SD)
Op de Participatiewet uitkeringen is een voordeel van € 493.000 gerealiseerd. Bij de eerste twee tussenrapportages is reeds een voordeel gemeld van ongeveer € 0,2 miljoen. In totaal bedraagt het voordeel op de Pwet uitkeringen in 2022 ongeveer € 0,7 miljoen. Het aantal Participatiewet uitkeringen is in 2022 sterk gedaald van 2.042 naar 1.927 (daling van 5,6%) en dat is een sterkere daling dan de begrote daling van 5%. De daling komt ook deels door de extra inzet op loonkostensubsidies. Daarnaast is de gemiddelde prijs van de uitkering met € 15.300 lager dan de begrote gemiddelde prijs van € 15.500.
De Rijksbijdrage BUIG is in 2022 wel sterk naar beneden bijgesteld met € 2,1 miljoen en dit nadeel is bij de 2e tussenrapportage reeds structureel meegenomen.

L

I

€ 219

N

Dotatie voorziening (SD)
Aan de voorziening dubieuze debiteuren moet een bedrag van € 219.000 worden toegevoegd. Hiervoor is geen bedrag begroot. Uit de berekening voor de voorziening dubieuze debiteuren blijkt dat voor de voorziening een bedrag van € 3,7 miljoen benodigd is. Afgelopen jaar is de voorziening door buiten invordering stellingen gedaald van € 3,7 naar € 3,5 miljoen, waardoor de voorziening weer moet worden aangevuld met € 219.000 om op het bedrag van de benodigde voorziening (uitkomst berekening) uit te komen.

L

I

€ 115

V

Persoonlijk minimabudget (SD)
Bij de 2e tussenrapportage is het budget voor individuele inkomenstoeslag met € 100.000 opgehoogd vanwege de verwachting dat het bereik zou toenemen doordat mensen die energietoeslag aanvragen ook recht zouden hebben op de individuele inkomenstoeslag. Het aantal aanvragen voor de individuele inkomenstoeslag is in 2022 wel toegenomen ten opzichte van 2021, maar het aantal verstrekkingen en daarmee de uitgaven bleven in 2022 min of meer gelijk aan 2021. Dit komt omdat mensen die recht hebben op energietoeslag niet zomaar recht hebben op individuele inkomenstoeslag, want hiervoor gelden andere voorwaarden.

L

I

€ 288

V

TOZO (SD)
Aan de lastenkant van de TOZO-regeling is een voordeel ad. € 288.000. Dit betreft correcties en terugvorderingen over de verstrekkingen die in 2021 zijn gedaan, maar waarvan een deel onterecht en/of teruggevorderd is.

L

I

€ 452

N

Energietoeslag (SD)
Op de energietoeslagis een nadeel van € 452.000 op dit programma. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door € 168.000 aan extra kosten voor inhuur voor het beoordelen en verwerken van de aanvragen energietoeslag en anderzijds door € 284.000 hogere uitgaven aan energietoeslag doordat meer huishoudens hierop een beroep hebben gedaan dan het door het Rijk beschikbaar gestelde budget. In programma 6 in de algemene uitkering is een stelpost opgenomen van € 250.000 voor extra baten ten behoeve van de energietoeslag. Deze middelen zijn nog niet ontvangen. Het totale nadeel met betrekking tot de energietoeslag komt hiermee op € 702.000 (€ 452.000 in programma 5 en € 250.000 in progamma 6).  Via de VNG worden nog gesprekken gevoerd over mogelijke extra Rijkscompensatie voor de energietoeslag.                                        

L

I

€ 108

N

Loonkostensubsidie (SD)
Op het budget loonkostensubsidie is een overschrijding van € 108.000. Dit wordt veroorzaakt door een sterke toename van het aantal personen met een loonkostensubsidie (in 2022 is dit gestegen van 74 naar 125). Ook was de gemiddelde loonkostensubsidie hoger dan de meegenomen € 8.000 per persoon in de begroting. De extra inzet op loonkostensubsidies leidt wel tot besparingen bij de uitgaven aan bijstandsuitkeringen.

L

S

€ 166

N

Re-integratie (SD)
Op de budgetten voor re-integratie is een overschrijding van € 166.000. Dit komt onder andere omdat in 2022 extra inzet is gepleegd op de investeringen voor de leerlijnen (o.a. bakwagen voor leerlijn vervoer en warehouse management software voor in totaal € 78.000). Daarnaast zijn de kosten voor de kwartiermaker VPW ad. € 113.000 op het budget re-integratietrajecten geboekt.

L

I

Reserve sociaal domein:
Het saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Werk, inkomen, armoede-beleid & emancipatie wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort c.q. onttrokken in/aan de reserve Sociaal Domein.

131

N

Formatielasten
Dit thema laat een nadeel op de personeelslasten zien. Voor de totale analyse van de personeelsbegroting wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.

L

I

Volks-gezondheid

€ 266

V

Gezond in de stad (SD)
Op het budget gezond in de stad is aan de lastenkant een voordeel van € 266.000. Dit wordt enerzijds verklaard doordat op de stelpost Gezond in de Stad een bedrag van € 168.000 (afkomstig vanuit de mei- en septembercirculaire) beschikbaar is, maar niet ingezet is omdat de reguliere begrote middelen afdoende waren. Daarnaast is middels het college-advies Aansluiten bij JOGG een bedrag van € 80.793 vanuit de GIDS-middelen 2022 overgeheveld naar 2023 voor de tijdelijke formatieuitbreiding van 1 jaar voor de combinatiefunctionaris gezondheid die de taken van een JOGG regisseur zal oppakken. Vanaf 2023 maakt gezond in de stad onderdeel uit van de Brede Spuk.

L

I

€ 266

N

Reserve sociaal domein:
Het voordelig saldo op de budgetten van het sociaal domein binnen het thema Volksgezondheid wordt, volgens vastgesteld beleid, gestort in de reserve Sociaal Domein.

R

I

Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 10:50:00 met de export van 07/25/2023 16:38:28