Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

  • Kwetsbare kinderen en jongeren zijn steeds eerder in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen en op de arbeidsmarkt terecht kunnen.
  • De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag en talenten van leerlingen alsook op de sectorale arbeidsmarkt.
  • Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid onder de jeugd en onder volwassen inwoners.
  • Samen met het onderwijs en kinderopvang mede uitvoering geven aan het Nationaal Programma Onderwijs.
  • Kwalitatief goed onderwijs in een passende, toekomstbestendige en frisse huisvesting binnen de gemeente.

Beleidsindicatoren

Indicator

Toelichting

Bron

Streefwaarde 2022

Realisatie 2022

Streefwaarde 2023

Absoluut verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school.

Ingrado

< 0,9

0,9 (2019)

                    < 0,9

Relatief verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is.

Ingrado

< 85

61 (2021)

                    < 56

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat.

Ingrado

< 2,4%

2,4% (2021)

< 2,4%

Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 10:50:00 met de export van 07/25/2023 16:38:28