Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We hebben onze wettelijke taken uitgevoerd op het gebied van onder andere onderwijshuisvesting, leerplicht, kinderopvang, leerlingenvervoer, het tegengaan van voortijdig schoolverlaten en de koppeling tussen onderwijs en zorg voor jeugdigen.
  • We hebben ingezet op het vergroten van het bereik van kwetsbare kinderen en de toeleiding naar de juiste ondersteuning. Waarbij de focus lag op vroeg signaleren en preventief werken. Dit hebben we gedaan door samen te werken met het onderwijs en de kinderopvang  zodat er eerder door het samenwerkingsverband passend onderwijs ondersteuning geboden kan worden. Daarnaast hebben we ingezet op een verduidelijking van inzet van o.a. schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige en intern begeleider van het onderwijs.
  • We hebben ingezet op gelijke kansen en een doorlopende leer- en ontwikkellijn voor elk kind. Dit hebben we gedaan door aan te sluiten bij de landelijke Gelijke Kansen Alliantie in samenwerking met het onderwijs. Tevens hebben we ingezet op verbetering van de 'warme- overdrachtsgesprekken' tussen kinderopvang en onderwijs.
  • We hebben ingezet om onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid te bestrijden en voorkomen. Dit hebben we gedaan door te investeren in professionalisering in de kinderopvang en het onderwijs met thema's gericht op. Ook is geïnvesteerd in de ouderbetrokkenheid bij deze kinderen.
  • We dragen bij aan het terugdringen van het lerarentekort onder andere door te onderzoeken in welke vorm er een PABO opleiding gerealiseerd kan worden.
  • We hebben ingezet op goede aansluiting tussen kinderopvang, onderwijs en zorg. Er is een integrale werkwijze geïmplementeerd. Dit is mede vanuit het uitvoeringsprogramma Kinderogen en het Nationaal Programma Onderwijs. Nissewaard krijgt vanuit het Rijk incidentele middelen voor kinderen met o.a. sociaal-emotionele achterstanden/problematiek die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan. Het plan van aanpak is opgesteld samen met het met het onderwijs en kinderopvang.
  • Er is stevig ingezet om voortijdig schoolverlaten te voorkomen. De actielijn die in 2021 is ingezet is in 2022 voortgezet. Het betreft hier het intensief begeleiden van leerlingen door een VSV-coach.
  • Laaggeletterdheid: het doorlopen van de aanbestedingsprocedure van de Wet educatie en beroepsonderwijs. Voor het aanbieden van (non-) formele taaltrajecten en digitale vaardigheden bij volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen.
  • Vanuit programma Nissewaard naar 2040 is een plan ontwikkeld voor de herinrichting van het gebied rondom de Heijwegenlaan in Spijkenisse. Onderdeel hiervan is de herhuisvesting van het Voortgezet Onderwijs. Het Definitief Ontwerp van MY College is gereed. Ook het ontwerp van de Penta Mavo nadert zijn afronding. Oplevering van beide schoolgebouwen wordt verwacht in respectievelijk 2025 en 2026.  
  • Het afgelopen jaar is gestart met het ontwerp van het nieuwe schoolgebouw voor de wijken Elementen en Schenkel aan de Hongerlandsedijk. Oplevering wordt verwacht medio 2025.
  • September 2022 is gestart met de vervangende nieuwbouw  voor 2 basisscholen  en kinderopvang in Sterrenkwartier. Oplevering wordt verwacht in de zomer van 2023.
  • Afgelopen jaar is samen met de schoolbesturen van al het basisonderwijs in gemeente Nissewaard hard gewerkt aan een nieuw Integraal Huisvestingsplan voor de komende 16 jaar. Voor deze coalitieperiode (2022-2026) is hierop vooruitlopend extra budget vrijgemaakt. Het uitgewerkte plan zal naar verwachting in de loop van april 2023 gereed zijn.
  • Het afgelopen jaar zijn er 5 schoolpleinen vergroend met ondersteuning van stichting BuurtLAB.  
  • In Zuidland is een project opgestart voor de uitbreiding van de basisschool De Vlasbloem vanwege structurele groei van het aantal leerlingen. Oplevering wordt verwacht in tweede helft van 2023.
Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 10:50:00 met de export van 07/25/2023 16:38:28