Paragrafen

Bedrijfsvoering

Juridische kwaliteitszorg en betrouwbare overheid

Juridische kwaliteitszorg

Het juridisch leersjabloon is nog niet geïmplementeerd in de nieuwe organisatie. Vanwege personeelsverloop en daarmee tekort en capaciteitsprioriteit bij de implementatie van de W et open overheid (WOO), heeft dit onderdeel het afgelopen jaar geen prioriteit gekregen. Bij de juristen van het team Advies Dienstverlening ligt vooralsnog geen taak betreffende juridische kwaliteitszorg. De juristen houden hun eigen kennis op peil. Verder berichten zij regelmatig over juridische wetenswaardigheden in de groep Juridisch Advies op intranet, in welke groep diverse kennis en modelcontracten beschikbaar worden gesteld aan de organisatie.

Privacy en Informatiebeveiliging
Het is de taak van de gemeente om de privacy van onze inwoners te bewaken. Informatiebeveiliging beperkt zich niet tot de infrastructuur, maar vergt gemeentebrede bewustwording en gedragsverandering. De informatiebeveiligingsfunctie en gegevensbescherming richten wij daarom breder en kennisintensiever in. Op die manier probeert de gemeente zich te wapenen tegen cyber-aanvallen. Bij verschillende ontwikkelingen, zoals de aanpak rond ondermijning, is het bewaken van de privacy van de inwoners één van de topprioriteiten.

De wijze waarop wij als gemeente omgaan met de gegevens van burgers en bedrijven die aan ons beschikbaar zijn gesteld, is bij de burgers en in de media maar ook binnen het gemeentelijk apparaat een continue punt van aandacht. De gemeente Nissewaard zet in op het voldoen aan de in de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse overheden (BIO) gestelde kaders aangaande informatieveiligheid. Met betrekking tot het beheer van de persoonsgegevens is het streven om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Bij het nemen van maatregelen om te voldoen aan de normenkaders BIO en AVG wordt steeds rekening gehouden met de te maken kosten ten opzichte van de vermindering van het risico wat de organisatie loopt. Net als dat de dienstverlening aan de burger niet in gevaar mag komen door het zeer stringent hanteren van de normenkaders.

Integriteit kan het vertrouwen in de overheid maken of breken. Het is dus belangrijk dat ambtenaren, bestuurders en volksvertegenwoordigers te allen tijde integer handelen, ook als het gaat om bewustwording over de invloed van ondermijnende criminaliteit. Nissewaard hanteert regels en gedragscodes om de integriteit te borgen. Bij de aanstelling van nieuwe werknemers is dit een belangrijk onderdeel, dat aandacht krijgt in onder andere de ambtseed en trainingen in morele oordeelsvorming. Nog belangrijker is dat integriteit een continu onderwerp van gesprek blijft. De opgave van buiten centraal stellen, innovatie, burgerparticipatie, nieuwe samenwerkingsvormen, etc. maken het meer dan ooit nodig om ons handelen regelmatig te spiegelen.

Fraude risicoanalyse

Over boekjaar 2022 is er een frauderisico analyse uitgevoerd om voor de Gemeente Nissewaard in kaart te brengen waar de frauderisico’s aanwezig zijn.
Deze frauderisico analyse kan worden opgedeeld in een tweetal onderdelen:

  1. Frauderisico’s binnen de processen
  2. Procesoverstijgende frauderisico’s
  1. Frauderisico’s binnen de processen:

Dit betreffen de frauderisico’s welke betrekking hebben op een specifiek proces binnen de Gemeente Nissewaard. Deze risico’s doen zich alleen voor binnen het proces en de te nemen maatregelen zien dan ook specifiek toe op maatregelen binnen dit proces.

Deze risico’s zijn in kaart gebracht door het voeren van de reguliere procesgesprekken waarbij extra aandacht is besteed aan het in kaart brengen van de frauderisico’s. Deze gesprekken zijn gevoerd met de proceseigenaren.

  1. Procesoverstijgende frauderisico’s:

Dit betreffen de frauderisico’s welke niet toezien op één specifiek proces, maar betrekking hebben op meerdere processen en/of de gehele organisatie.
Vanuit de NV COS worden er twee procesoverstijgende frauderisico’s genoemd:

  • Het risico dat management interne beheersingsmaatregelen doorbreekt (240.32)
  • Het risico ten aanzien van de opbrengstenverantwoording (240.27)

Voor deze frauderisico’s zijn er geen mitigerende maatregelen binnen een proces alleen, maar zijn de mitigerende maatregelen ook procesoverstijgend. Binnen de Gemeente Nissewaard zijn er een aantal maatregelen genomen om de bovenstaande (procesoverstijgende) frauderisico’s te mitigeren:

  • Klokkenluidersregeling
  • Vertrouwenspersonen
  • ‘Het goede gesprek’ (dat jaarlijks tussen de manager en de medewerker wordt gevoerd)
  • Verklaring Omtrent Gedrag
  • Eed en/of Belofte die moet worden afgelegd bij indiensttreding
  • On boarding proces (zowel voor eigen personeel als inhuur)

In 2022 is er een eerste stap gezet tot het in kaart brengen van de frauderisico’s binnen de afzonderlijke processen. Voor 2023 wordt dit verder doorgevoerd en wordt er een uitgebreide frauderisico analyse opgesteld waarbij alle processen beoordeeld zullen worden en wordt er ook uitgebreid gekeken naar de procesoverstijgende frauderisico’s en de te nemen mitigerende maatregelen.
De verwachting is dat deze in het najaar van 2023 gereed zal zijn zodat deze gebruikt kan worden voor de controle over boekjaar 2023.

Deze pagina is gebouwd op 07/27/2023 10:50:00 met de export van 07/25/2023 16:38:28