Wettelijke eisen bedrijfsvoering
Garantiebanen
Binnen de gemeente Nissewaard wordt er waarde gehecht aan het inzetten van garantiebanen. Door garantiebanen te creëren helpen wij deze doelgroep met het verwezenlijken van werk op hun eigen niveau en aan een positief zelfbeeld: trots op hun werk en bijdrage!
Vanuit de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten moet de gemeente Nissewaard eind 2024 in de eigen organisatie 21,14 fte aan garantiebanen gerealiseerd hebben. Vanuit de maatschappelijke opgave en met het oog op de menselijke maat voldoen wij momenteel aan deze taakstelling (realisatie 22,17 fte, dec. 22).
Hierbij geldt dat met ingang van januari 2022 gemeenten in het kader van de Participatiewet de middelen voor loonkostensubsidies (LKS) niet langer ontvangen vanuit de gebundelde uitkering (BUIG), maar op basis van daadwerkelijke realisatie. Zo is de LKS ook voor gemeente Nissewaard een belangrijk instrument bij het vormgeven van een inclusieve arbeidsmarkt. Dit niet alleen met het oog op de Participatiewet en hieruit voortvloeiende verplichtingen, maar ook het creëren van inclusiviteit in de eigen organisatie. Uitstroom uit de Participatiewet door middel van de inzet van LKS betekent een gunstig effect op het BUIG-budget.
Aanvullend is het wetsvoorstel Breed Offensief op 29 november 2022 door de Eerste Kamer aanvaard. Het bevat maatregelen vanaf 1 januari 2023 en per 1 juli 2023, o.a. over het harmoniseren van de loonkostensubsidie en bieden van ondersteuning op maat. De maatregelen zouden het voor werkgevers eenvoudiger moeten maken, waardoor er meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk geholpen kunnen worden. Wij blijven ons in de tussentijd inspannen om garantiebanen te creëren aangezien de banenafspraak een belangrijk instrument blijft om een inclusieve arbeidsmarkt dichterbij te brengen.
Aantrekkelijk werkgeverschap
In 2022 is vanuit een methodiek van het A&O fonds ‘succesvol de arbeidsmarkt op’ de problematiek op de arbeidsmarkt geanalyseerd. Dit met als doel om inzicht te krijgen in de meest actuele arbeidsmarktvraagstukken van Nissewaard en grip te krijgen op onze arbeidsmarktstrategie. In 2023 wordt uitvoering gegeven aan de eerste uitkomsten van deze analyse.
Externe inhuur
In 2022 dreigde onrechtmatigheid op de raamovereenkomst met onze dienstverlener van externe inhuur. Door extra focus en aandacht op dit dossier is onrechtmatigheid voorkomen en is per 1 januari 2023, na het doorlopen van een aanbesteding, een nieuwe overeenkomst gesloten voor de dienstverlening van externe inhuur.
Pensioenen
Met ingang van 1 januari 2022 is een contract aangegaan met een uitvoeringspartij voor de wettelijke APPA-taken. Dit betekent dat pensioenen en wachtgelden voor politieke ambtsdragers in één hand zijn belegd en de gemeente zelf verantwoordelijk is voor het beheer van de pensioenvoorzieningen in de begroting.
Voor het proces raadsverkiezingen en de daarmee samenhangende rechten en plichten vanuit de rechtspositieregelingen voor raadsleden, commissieleden en wethouders zijn procesbeschrijvingen opgesteld om de continuïteit te borgen.
Voortgang aanbeveling rekenkameronderzoeken
Onderzoeksrapport Rekenkamer inzake doorwerking van aanbevelingen van de Rekenkamer |
---|
Besproken in de raadsvergadering van 26 januari 2022 |
Raad besluit om: |
Raad besluit om: |
Onderzoeksrapport Rekenkamer inzake Externe inhuur |
Besproken in de raadsvergadering van 10 april 2022 |
Raad besluit om: |
Raad besluit om: |
Raad besluit om:
|