Onze mensen en middelen
Onze mensen en middelen:
Indicator | Toelichting | Bron | Streefwaarde 2022 | Realisatie 2022 | Streefwaarde 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens | 8,3 (716 fte en 86.000 inwoners) | 8,6 | 8,68 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens | 7,7 (662 fte bezetting en 86.000 inwoners) | 8,4 | 7,9 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | Eigen begroting | 670 | 689** | 658 |
Externe inhuur | Kosten inhuur externen als percentage van: totale loonsom + kosten inhuur externen | Eigen begroting | 5%* | 26% | 4%* |
Overhead | Percentage van totale kosten | Eigen begroting | 10,9% | 11,7% | 10,3% |
*Externe inhuur: de raming van inhuur in de begroting is altijd lager dan bij de realisatie omdat er gedurende het jaar vacatures ontstaan. Hierdoor ontstaat er een onderuitputting op de salariskosten, maar een hoger bedrag aan realisatie op de inhuur.
** Apparaatskosten: hoger dan begroot door externe inhuur en uitgaven t.b.v. hybride werken.
(Bedragen x € 1.000 )
Capaciteitsbudget | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Resultaat 2022 |
---|---|---|---|
Salariskosten personeel | € 59.584 | € 55.463 | € 4.121 |
Externe inhuur* | € 13.760 | € 19.437 | € -5.676 |
Opbrengst personeel | € -3.423 | € - 4.104 | € 681 |
Voormalig personeel | € 692 | € 513 | € 179 |
College en Raad | € 1.608 | € 1.625 | € -16 |
Totaal aan capaciteitsbudget | € 72.222 | € 72.934 | € -711 |
Saldo eenmalige uitkering CAO 2021 | € -170 | € 170 | |
Voorziening verlofsparen | € 260 | € - 260 | |
Eindheffing werkkostenregeling 2022 | € 228 | € -228 | |
Vrijval voorziening Appa | € -1.041 | € 1.041 | |
Totaal aan capaciteitsbudget (incl. incidentele posten) | € 72.222 | € 72.210 | € 12 |
* De raming van inhuur in de begroting is altijd lager dan bij de realisatie omdat er gedurende het jaar vacatures ontstaan. Hierdoor ontstaat er een onderuitputting op de salariskosten, maar een hoger bedrag aan realisatie op de inhuur.
Er is sprake van een overschrijding van het personeelsbudget veroorzaakt door de externe inhuur. Het betreft 1% van de totale raming aan capaciteit, procentueel een geringe overschrijding. Onderstaande een korte uiteenzetting van de oorzaken van deze overschrijding.
De arbeidsmarkt komt meer en meer onder druk te staan. Oorzaken voor de huidige schaarse arbeidsmarkt is vergrijzing, vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan (mismatch) en het aantal ZZP’ers blijft groeien. Dit bemoeilijkt de invulling van diverse vacatures, er zijn geen of onvoldoende passende kandidaten. Bijna 1 op de 5 vacatures is moeilijk vervulbaar (bron A&O fonds 2021). Er is schaarste voor de functiegebieden ruimtelijke ordening/milieu, bouwkunde/civiele techniek, financieel/economisch, automatisering/ICT en juridische dienstverlening.
Wij zijn hierdoor genoodzaakt in te huren zodat het geplande werk kan doorgaan. Dit leidt tot een steeds groter percentage (+39,7% t.o.v. jaar 2021) ingehuurd personeel. Een ontwikkeling waarmee alle gemeenten te maken hebben.
Daarnaast heeft de gemeente Nissewaard te maken met een hoger verzuim dan in andere gemeenten (7,3% in Nissewaard, 5,8% in andere gemeenten. Bron A&O fonds 2021). De reden hiervan zijn uiteenlopend: (werk gerelateerde) psychische klachten, werkdruk en wachtlijsten/uitgestelde zorg als gevolg van Covid-19. Gevolg is dat de gemeente Nissewaard genoodzaakt was om 'extra' inhuurkosten te maken.
Hieronder volgt een toelichting over de bijzondere (incidentele) posten:
Saldo eenmalige uitkering CAO 2021
In de CAO voor gemeenten voor de periode 1 januari 2021 tot 1 januari 2023 is eenmalige uitkering van € 1.200 bruto opgenomen. Dit bedrag geldt naar rato van het dienstverband. € 300 van dit bedrag betreft een "corona onkostenvergoeding". De uitbetaling hiervan heeft plaatsgevonden in maart 2022. In de jaarrekening 2021 is hiervoor een "nog te betalen post" opgenomen op basis van een inschatting van deze lasten. De werkelijke lasten zijn € 170.000 lager dan ingeschat. Dit is een incidenteel voordeel in de jaarrekening 2022.
Voorziening verlofsparen
De voorziening Verlofsparen is een nieuwe verplichting. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier een voorziening voor gevormd te worden. Ieder jaar zal na het sluiten van de salarisadministratie een nieuwe berekening worden gemaakt en op basis hiervan zal een verrekening worden gedaan met de voorziening Verlofsparen.
Eindheffing werkkostenregeling 2022
De naheffing vanuit de werkkostenregeling wordt voornamelijk veroorzaakt door de eenmalige uitkering vanuit de CAO, waarbij gekozen is om het bruto bedrag volledig uit te betalen aan de medewerkers.
Vrijval voorziening Appa
Tot slot heeft binnen de voorziening APPA een incidentele vrijval kunnen plaatsvinden, omdat de interne rekenrente is gestegen, met als gevolg dat minder kapitaal hoeft te worden aangehouden in de vorm van een voorziening.
Garantiebanen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|
Aantal gerealiseerde garantiebanen* | 10 | 22,17 | 25 |
* Zie verdere toelichting bij de paragraaf Bedrijfsvoering, onderdeel 'Wettelijke eisen bedrijfsvoering'.
Digitalisering | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|
ICT kosten per fte | € 13.566 | € 12.902 | € 14.013 |
ICT kosten per inwoner | € 113 | € 108 | € 116 |
Personeelsbegroting
Het aantal vacatures blijft toenemen. Het is ‘staand beleid’ om vacatures op middenschaal te ramen. De salarissen staan door de krapte op de arbeidsmarkt onder druk en meer dan voorheen wordt een eindschaal met een toelage geboden om personeel aan ons te kunnen binden. Door de krapte, met name in specialistische functie, zijn er ook meer vacatures die worden ingevuld met (tijdelijke) inhuurkrachten. Dit grotere risico is als zodanig verwerkt in ons risicobeheerssysteem Naris.